Jens Träning & Konsultation

Konsultation och frågor: [email protected]

Bokrecension (Forma kroppen och maximera din prestation).

Publicerad 2012-10-12 12:42:00 i Allmänt

Hej och välkomna till ytterligare en installation på min blogg.

Idag tänkte jag göra något som tidigare lyst med sin frånvaro här på sidan och recensera en bok på temat träning och kost. Boken ifråga är "Forma kroppen och maximera din prestation - om kost och träning på vetenskaplig grund" av författarna Nicklas Neuman och Jacob Gudiol. Båda är kända (även med riktiga namn) från svenska träningsforum och båda är skribenter för den svenska träningstidningen Body. Nicklas är även moderator på Kolozzeums forum och doktorerar för närvarande i kostvetenskap. Jacob är utbildad civilingenjör och legitimerad sjukgymnast.

Jag fick ett presentkort i födelsedagspresent (i somras) och har inte kommit för mig att använda det. En dag insåg jag att jag de facto hade sagda presentkort i min ägo och tänkte att jag lika bra kunde ta och beställa ovan nämnda bok, eftersom jag sett det skrivas lite om den på träningsforum.

Den här boken är väldigt förankrad i forskning och studier, något som inte direkt växer på träd i den svenska populärlitteraturen; ett mer eller mindre eminent (ironi) exempel är "Istället för doping" som jag läste för ett tag sedan. Jag dömer inte en bok på förhand men en del folk tycker onekligen om att hitta på egna teorier och tolka studier efter behag ibland när de skriver.

Med tanke på att "Forma kroppen och maximera din prestation" utgav sig för att vara starkt vetenskapligt förankrad och med tanke på författarnas till synes kunnighet, var jag nyfiken på boken.

Fältherrarna Neuman och Gudiol blickar förnöjt ut över slagfältet vi kallar träning och sådant man stoppar i sig.

Första intryck:

Mitt första intryck av boken är att den ser en aning billig ut på något sätt; men jag antar att den är billigt tryckt etc. Val av omslagsbild kan diskuteras, men jag tror samtidigt att det är underskattat att ge ett ansikte till författaren/författarna; oavsett om vi talar om en bok på området kost och träning eller en valfri arbetsansökan. Man får lite en bild (tror man) av vilka personerna som skrivit boken är och det skapar en närhet till läsaren.

Samtidigt ser det kanske en aning oprofessionellt ut, men som sagt tror jag aldrig målet varit att göra den snyggaste layouten etc, utan att innehållet ska tala för sig själv. Något jag inte har något problem med alls personligen. Ärligt talat spelar det egentligen ingen roll alls och om något ger det en känsla av högre cred, än en superflashig bok skulle gjort.

Något annat som slår mig när jag som hastigast bläddrar i boken är att det inte finns några bilder, utvöver diagram och tabeller som förklaringar på teoretiska resonemang i texten. Det här förefaller alltså vara en väldigt praktiskt inriktad bok.

Recension:

Boken inleder med att diskutera kalorier och energibalans vilket ger en tydlig markering om vad som är viktigt om man vill påverka vikten åt endera hållet. Jag tycker det är en väldigt bra genomgång av alla olika faktorer som påverkar energibalansen och de problematiserar synen på kroppen som en matematiskt korrekt förbränningsugn, något jag tror många skulle tjäna på att ta till sig.

Man talar vidare om omsättningen av makronutrienter och diskuterar huruvida det finns en metabol fördel och huruvida alla kalorier är lika. Jag tycker diskussionen är bra och det känns ganska givet att det inte finns någon större uppmätbar fördel mellan olika makronutrienter när det kommer till viktminskning. Senare rön angående AMPK som jag skrev om här ifrågasätter egentligen inte kaloriprincipen men är ändå intressant med tanke på vilka effekter AMPK har.

Vidare följer en intressant (om än relativt kort) diskussion om setpoint, hormoner och varför viktnedgång och aktivitet skiljer mellan olika personer med till synes samma förutsättningar. Ett intressant kapitel hur som helst, med en del tankeväckande uppslag om virus och brun fettväv.

Nästa kapitel avhandlar olika kostupplägg för träning där man diskuterar ABCDE-dieten, periodisk fasta och lågkolhydrat/ketogena-dieter. Valet av dieterna är intressant men ABCDE-dieten är av egen erfarenhet inget som folk i regel känner till, men jag antar att den spelat en större roll tidigare om åren. Angående periodisk fasta är det vid det här laget som bekant relativt välkänt i den seriösare gymvärlden och själv uppmärksammade jag (och många andra) fenomenet redan med Hofmekler's The Warrior Diet.

Man lyfter upp Martin Berkhan och Leangains-konceptet men kanske skulle man också nämnt Brad Pilon och hans EatStopEat, t ex. Dessutom är man kanske aningen för oförbehållt positiva till periodisk fasta när man talar om muslimska idrottares prestationer under fastemånaden ramadan, då det finns gott om studier som visar på negativa effekter på idrottsprestation. Man ger mer utrymme åt LCHF och ketogena dieter. Kapitlet är i stort överskådligt och bra men man kanske lagt krut på lite fel saker och missat andra aspekter.

De kommande kapitlen om anpassning till träning, styrketräning och konditionsträning är väldigt bra och för att lyfta upp en av flera bra saker är diskussionen om GAS och fitness/fatigue särskilt intressant och något många definitivt skulle tjäna på att läsa eftersom det blir lättare att få ett övergripande perspektiv kring träningseffekt och återhämtning, i sin egen träning. Hormondiskussionen kring tillväxtfaktorer (IGF-1 etc) och könshormoner och träning var lite skral, men det är samtidigt ingen bok i endokrinologi och författarna har onekligen en förmåga att prioritera och lägga krutet där man anses att det behövs vilket i de allra flesta fall slutar väldigt lyckat.

Vidare tar man upp EPOC och konkluderar att effekten som bekant är liten hos tränade personer och sannolikt större hos otränade personer.

Kapitlet om stretching tycker jag kanske var aningen tilltaget, men det kanske beror på att jag inte är särskilt intresserad av stretching. Det är säkert en del som får ut mycket av det kapitlet dock.

De kommande kapitlen avhandlar återhämtning, samt kroppskomposition och olika praktiska tillämpningar av viktnedgång- och uppgång. Dessa kapitel är också väldigt bra och avhandlar alltifrån kyla och bastubad för återhämtning till p-ratio och en massa mer. Man lyfter också upp bulkande som en potentiell ursäkt för att stoppa i sig en massa skit, något jag håller med om. En bulk ska vara smartare än att bara "äta allt man ser", vilket jag hört från flertalet personer om man ens nämner ordet "bulk". Om man äter allt man ser blir man fet, snabbt.

Boken avslutas med ett kort kapitel om väldigt grundläggande vetenskaplig metodik och hur man ska kunna filtrera och tolka vetenskap på ett korrekt sätt. Jag tycker om att de tar upp massmedias tveksamma roll när det gäller att tolka och föra ut vetenskapliga rön till allmänheten. Kapitlet är en praktisk grund att stå på för människor som är obekanta med forskning och en bra avslutning på en vetenskapligt förankrad bok.

Sammanfattning:

Sammanfattningvis tycker jag att boken i helhet var bra. Man får en känsla av att författarna visste precis hur de ville lägga upp boken, vad som skulle med och hur innehållet skulle se ut. Det märks att de har sitt på det torra på de flesta områden och konstigt vore annars eftersom de är utbildade på området och alla kan läsa deras skriverier på hemsidorna träningslära.se och tränastyrka.se, vilket rekommenderas eftersom dessa två herrar har en förmåga att på ett praktiskt och jordnära sätt föra ut vetenskap kring och kost och träning.

Det innebär också att det nödvändigtvis blir mindre spekulativa tankeutflykter (eller mindre flum om man så vill) och det kanske inte nödvändigtvis banas särskilt mycket ny mark, men man är oöverträffliga när det gäller att sammanfatta kunskapsläget på i stort sett alla områden inom kost och träning och har som sagt en vetenskaplig förankring som ofta saknar motstycke i Sverige på det här området.

Layouten är lite småtrist på det hela taget och en del stavfel tittar fram här och där i texten, men innehållet talar för sig själv och det är den bästa svenska boken om träning och kost som jag läst. Det kosmetiska blir i sammanhanget fullständigt ointressant, eftersom det ändå vore så lätt att ändra om man skulle vilja.

Om jag ska ge mig på ett sifferbetyg, får boken 8/10 av mig. Och den rekommenderas skarpt som en bok man bör läsa om man är intresserad av träning och kost och faktiskt vill bli serverad vetenskaplig fakta, istället för fantastiska påhitt.

Du kan köpa boken här:

Forma kroppen och maximera din prestation